Najważniejsze pytania do drukarni

Jakie informacje powinien uzyskać grafik od drukarni, w której zamierza drukować własne projekty? Na co trzeba zwrócić uwagę, co warto dowiedzieć się?

Format zapisu pliku? Mamy tu spory wybór różnych formatów (np. PDF, TIFF, JPEG, PS, AI, CRD, EPS, PSD) jednakże nie wszystkie akceptuje wybrana drukarnia.

Kompozyt czy separacja? Najwygodniejszy jest kompozytowy plik PDF. Jeśli drukarnia nie akceptuje takiego formatu, istnieje możliwość przygotowania kompozytowego pliku postscriptowego (PostScript). Niestety nie jest to bezpieczny sposób przygotowania do druku. Wymaga to dodatkowej weryfikacji naszej pracy (rozbarwienia, zalewki, nadruki).

Kompozyt to praca kolorowa, natomiast plik rozbarwiony (rozseparowany) to plik złożony z czterech kolorów CMYK. Zarówno kompozyt, jak i plik rozbarwiony mogą zawierać kolory dodatkowe.

Liniatura rastra? Z jaką liniaturą będzie drukowana praca na wybranym rodzaju papieru. Im wyższa liniatura, tym bardziej szczegółowy i wyraźny wydruk. Druk z wysoką liniaturą na słabym papierze nie ma jednak sensu ponieważ plamki rastra rozleją się na podłożu i jakość pracy zdecydowanie się pogorszy. W typowej pracy kolorowej używamy liniatury 150 lpi (ang. lines per inch), w pracach o nieco wyższej jakości (także okładki) 175 lpi, a nawet 200 lpi.

Rozdzielczość naświetlania? Jaką rozdzielczość naświetlania ustalić dla pracy przy uwzględnieniu określonego rodzaju podłoża oraz liniatury. Typowa rozdzielczość naświetlania prac kolorowych to 2400, niekiedy 2540 dpi. Są jednak sytuacje, gdy używamy niższej rozdzielczości (słabszy papier) lub wyższej (praca o wysokiej jakości).

Nadruk czerni? Nadruk czerni powoduje nadruk wszystkich czarnych obszarów naszej pracy. Warto dopytać, czy ten parametr w przypadku naszej pracy okaże się bezpieczny. Zwykle zaleca się uruchomienie tej opcji.

Z paserami czy bez? W plikach do druku pasery, a także inne znaczniki drukarskie nie są przydatne. W niektórych przypadkach wręcz utrudniają dalszy montaż pracy.

Wielkość spadów? Spady są konieczne, warto jednak zapytać o ich wielkość. Zwykle spady o rozmiarach 2- 5 milimetrów sprawdzają się w każdej sytuacji.

Wielkość zalewek? Zalewki pozwalają na kompensatę niespasowania form podczas druku. Ich wielkość zależy od technologii, użytych maszyn oraz rodzaju papieru — warto dokładnie wypytać o to. Niewłaściwie dobrane zalewki przynoszą więcej problemów niż korzyści. Naturalnie nie tworzymy zalewek dla plików kompozytowych. W tym przypadku są one dodawane automatycznie już w drukarni.

Podczas druku publikacji wielostronicowych ważny jest także sposób przygotowania rozkładówek. Niektóre drukarnie preferują prace, w których każda strona publikacji zapisana jest osobno, inne oczekują plików wielostronicowych. Zwykle montaż elektroniczny wielostronicowej publikacji, zwany impozycją, tworzony jest automatycznie przez specjalistyczne oprogramowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *