Głęboka czerń, zwykła czerń

Kolor czarny jak sama nazwa wskazuje jest czarny. Wydawać by się mogło, że jeżeli chcemy mieć czarne tło na wydruku, to kolor czarny uzyskujemy poprzez użycie czarnej farby. Tymczasem rzeczywistość okazuje się mniej przyjazna i mniej przewidywalna.

Jak już wiemy przygotowując pracę do druku pracujemy w trybie CMYK. Czytaj RBG, CMYK co to za różnica? Jeśli chcemy otrzymać czarne tło na wydruku, zaleca się użycie koloru zwanego – głęboka czerń (Rich BlacK). Jeżeli zastosujemy tylko sam kolor czarny blacK 100 %, to nie otrzymamy głębokiej czerni, a kolor szary,  grafitowy.

Z tego właśnie powodu do składowej blacK powinno dodawać się inne kolory składowe Cyan, Magenta i Yellow. Nie należy oczywiście przesadzać i nie przekraczać maksymalnego dopuszczalnego nasycenia kolorem.

Co to jest głęboka czerń?

Głęboka czerń pozwala uzyskać lepszą jakość czerni na wydruku. To kolor czarny z dodatkowymi składowymi Cyan Magent i Yellow. Wiele drukarni zaleca użycie czerni złożonej ze wszystkich składowych CMYK. Pozwala to na lepsze i bardziej równomierne rozprowadzenie farby na podłożu. Każda drukarnia ma swój przepis głębokiej czerni, dlatego najlepiej skontaktować się bezpośrednio z drukarnią. Jeżeli nie wiemy, gdzie będzie drukowany nasz projekt, można zastosować zestaw typu: Cyan: 30%, Magenta: 30%, Yellow: 30% i blacK: 100%. Głęboką czerń powinno stosować się we wszystkich aplach, dużych jednolitych powierzchniach, w tłach pod zdjęcia, które same posiadają już czarne tła. Pamiętajmy przy tym, aby nie przekraczać wartości składowych ponad te, które zaleca dana drukarnia. Czytaj więcej o maksymalnym pokryciu farbą.

Kiedy nie stosujemy głębokiej czerni?

Co ważne, w wielu przypadkach użycie czerni złożonej z farb CMYK  często jest poważnym błędem w przygotowywaniu publikacji do druku. Jest to szczególnie istotne podczas pracy z czarnymi niewielkimi tekstami. W tym przypadku używamy zawsze zwykłej czerni składającej się tylko 100% blacKa.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

8 thoughts on “Głęboka czerń, zwykła czerń

  • 21 czerwca 2019 at 17:10
    Permalink

    Witam,
    Czy do większych rozmiarowo napisów powinno się stosować już głęboką czerń?

  • 23 czerwca 2019 at 19:11
    Permalink

    Witam. Przy większych napisach można zastosować głęboką czerń ale najlepiej skonsultować to z drukarnią.

  • 24 czerwca 2019 at 10:43
    Permalink

    Dziękuję!

  • 15 listopada 2019 at 13:36
    Permalink

    Świetny wpis, dużo mi uświadomił. Czy czarny C:70 M:70 Y:70 K:100 jest głębszy niż C:0 M:0 Y:0 K:100? Dla tekstu unikać, a jeśli to jest tekst w logo? Czyli napis wytłuszczony i niekoniecznie mały? Zastanawiam się jak w druku wyjdzie taka czerń.

  • 15 listopada 2019 at 17:35
    Permalink

    Ważne aby nie przekraczać wartości składowych ponad te, które zaleca dana drukarnia. Dlatego warto skontaktować się z drukarnią jak przygotować głęboką czerń. W logo należy także unikać czarnych napisów z czterech kolorów.

  • 4 stycznia 2020 at 23:56
    Permalink

    napisy poniżej 12 pkt nie powinny być w czerni komponowanej

  • 28 listopada 2020 at 19:15
    Permalink

    Wypowiem się jako drukarz o długim stażu pracy.
    Każda praca wg wszelakich prawideł powinna być przygotowana pod maszynę na której jest drukowana praca. Chodzi mi konkretnie o profil CMYK dla każdej maszyny drukującej (papier niepowlekany, kreda mat,kreda błysk, karton powlekany).
    I tak na przykład C to 1,43 M to 1,30 Y to 1,05 Bk to 1,82 dla kredy mat.
    Wiąże się to np z przyrostem punktu rastrowego i efektem końcowym wydrukowanego arkusza.
    Duże drukarnie udostępniają taki profil CMYK i należy go wpisać do programu graficznego.
    Można wtedy wykonać proofa i zobaczyć przybliżony efekt końcowy.
    Choć już się obecnie tego nie praktykuje dla mnie najlepszym rozwiązaniem był stary Cromalin.
    Co do głębokiej czerni.
    Robiłem kilka dni temu takową aplę z wklejonymi zdjęciami i dużym pismem.
    Druk był na maszynie 5 kolorowej.
    Wyszła wg mnie bardzo dobrze. Kreda mat.
    Po rozmowie z grafikiem praca była przygotowana następująco:
    Bk zdjęcia + tinta 80%
    C zdjęcia + tinta 40%
    M zdjęcia + tinta 40%
    Y zdjęcia + tinta 30%
    Bk (maska) bez zdjęć i zrastrowanego tekstu
    100% (jako kolor S1)
    Reasumując warto gdy zdecydujemy się na konkretną drukarnię zapytać o szczegóły.
    Unikniemy wtedy przykrych niespodzianek.
    Podobnie jest z aplami kolorowymi.
    Starajmy się drukować z kolorów Panton lub HKS. Wydruki np. fioletu lub granatu lub zielonego jest dość trudne z CMYK.
    Nie wspomnę już o brązowym kolorze.

  • 28 listopada 2020 at 19:23
    Permalink

    Wypowiem się jako drukarz o długim stażu pracy.
    Każda praca wg wszelakich prawideł powinna być przygotowana pod maszynę na której jest drukowana praca. Chodzi mi konkretnie o profil CMYK dla każdej maszyny drukującej (papier niepowlekany, kreda mat,kreda błysk, karton powlekany).
    I tak na przykład C to 1,43 M to 1,30 Y to 1,05 Bk to 1,82 dla kredy mat.
    Wiąże się to np z przyrostem punktu rastrowego i efektem końcowym wydrukowanego arkusza.
    Duże drukarnie udostępniają taki profil CMYK i należy go wpisać do programu graficznego.
    Można wtedy wykonać proofa i zobaczyć przybliżony efekt końcowy.
    Choć już się obecnie tego nie praktykuje dla mnie najlepszym rozwiązaniem był stary Cromalin.
    Co do głębokiej czerni.
    Robiłem kilka dni temu takową aplę z wklejonymi zdjęciami i dużym pismem.
    Druk był na maszynie 5 kolorowej.
    Wyszła wg mnie bardzo dobrze. Kreda mat.
    Po rozmowie z grafikiem praca była przygotowana następująco:
    Bk zdjęcia + tinta 80%
    C zdjęcia + tinta 40%
    M zdjęcia + tinta 40%
    Y zdjęcia + tinta 30%
    Bk (maska) bez zdjęć i zrastrowanego tekstu
    100% (jako kolor S1)
    Reasumując warto gdy zdecydujemy się na konkretną drukarnię zapytać o szczegóły.
    Unikniemy wtedy przykrych niespodzianek.
    Podobnie jest z aplami kolorowymi.
    Starajmy się drukować z kolorów Panton lub HKS. Wydruki np. fioletu lub granatu lub zielonego jest dość trudne z CMYK.
    Nie wspomnę już o brązowym kolorze.
    Często praktykuję podbarwienie czarnej CMYK farby dodając maleńką ilość farby fioletowej lub drukując czarną specjalną farbą o głębokiej czerni – do pisma o większym pkt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *