Ile kosztuje projekt graficzny?

Projekty graficzne są bardzo zróżnicowane, dlatego ustalenie cen jest bardzo trudne. Dlaczego na mojej stronie nie znajdziesz szczegółowego cennika za usługi projektowe? Czy tak trudno jest wyliczyć właściwą kwotę?

ile kosztuje projekt graficznyOtóż zacznijmy od tego, że projekt jest ekskluzywną usługą, dobrem luksusowym. Spytasz dlaczego, już tłumacze? Ponieważ nie trzeba mieć własnej strony internetowej, estetycznej wizytówki czy eleganckiego logo, aby prowadzić biznes.

Zgodnie z powyższym założeniem, projekty graficzne powinny być odpowiednio cenione. Jeśli grafik zażąda za dużo, to możesz odebrać go, jako przesadnie zuchwałego. Z drugiej strony, jeśli wyceni projekt zbyt mało, to wykonanie tej pracy będzie dla projektanta nieopłacalne. W takim razie jak właściwie wyliczyć kwotę?

Praca twórcza jest ciężka. To nie taśmowa robota, polegająca na rutynowych czynnościach. Projektowanie graficzne polega na tworzeniu czegoś z niczego i z tego względu powinno być wycenione inaczej niż odmienne zajęcia.

Projektowanie nie powinno być wyceniane według stawek godzinowych. Chociaż w niektórych agencjach reklamowych jest to standard, moim zdaniem nie jest to najlepsze rozwiązanie. Czasami zdarza się wena twórcza, że opracowanie świetnego projektu zajmuje dwie godziny, a kiedy indziej mijają długie dni, zanim uda się stworzyć coś naprawdę ciekawego. Czy w pierwszym przypadku powinieneś zapłacić za projekt mniej, a w drugim więcej? Stawki godzinowe są nie uczciwe zarówno dla projektanta, jak i dla klienta.

Jeśli nie stawki godzinowe to jak?

Pierwszy krok do uczciwego, wyliczenia cen usług polega na oszacowaniu kosztów, który grafik musi ponieść na rzecz codziennej pracy. Takie koszty obejmują wszystko, koszt zakupu oprogramowania, rachunku za prąd, telefon, Internet, opłaty za wynajem lokalu, jeśli grafik pracuje poza domem itp. W moim przypadku koszty te dzielę przez liczbę projektów, jakie mogę zrealizować w ciągu miesiąca. Dzięki takiemu wyliczeniu mogę szacunkowo ocenić, ile powinien wstępnie kosztować projekt, żeby praca przynosiła zwrot kosztów miesięcznego utrzymania.

Drugim krokiem do ustalenia sensownych cen, jest dopasowanie ceny projektu do skali trudności i zaangażowania. Wartości te uzależnione są od następujących kwestii:

– Poziomu trudności. Jeśli projekt jest bardzo skomplikowany albo czasochłonny, grafik zażąda wyższego wynagrodzenia. Inną kwotę projektant przyjmie za projekt składanej ulotki reklamowej, a inną jeśli będzie pracował nad całkowitą zmianą logo oraz wizerunku firmy.

– Ilość wstępnych propozycji oraz poprawek. Niektórzy klienci oczekują przedstawienia trzech, czterech albo jeszcze większej liczby wstępnych projektów oraz nielimitowanej ilości poprawek. To wymaga dodatkowej pracy. Grafik podniesie stawkę za opracowanie kolejnych propozycji oraz naniesienie sporej liczby poprawek.

 – Materiałów otrzymanych od klienta takich jak: treści tekstowe, zdjęcia, logo lub inne elementy graficzne.

– Czasu realizacji. Wiadomo jeżeli projekt jest potrzebny na wczoraj, z góry spodziewają się, że będą musiał zapłacić nieco więcej. Im więcej grafik ma czasu na wykonanie projektu, tym koszt wykonania usługi będzie niższy.

Przeczytaj także wcześniejszy wpis o cenach Ile kosztuje projekt logo?

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.