Jeśli grafik będzie projektował dla Ciebie Twoje wymarzone logo, powinien także stworzyć wytyczne do jego stosowania czyli Księgę Znaku. Wytyczne dotyczące logo obejmują szczegółowe porady dotyczące odpowiedniej prezentacji logo, które z pewnością przydadzą się Tobie w budowaniu tożsamości Twojej marki.
Po co Ci zasady obsługi logo?
Jeżeli chcesz dowiedzieć dlaczego porady dotyczące zastosowania logo są ważne przeczytaj mój wcześniejszy artykuł Zasady używania logo. Opisałem tam sens i znaczenie zasad używania logo.
Celem księgi znaku jest sprawienie, aby wspomniane wyżej zasady były jak najprostsze do zrozumienia i użycia. Spróbujmy zatem dowiedzieć się, co należy zawrzeć w instrukcji logo. W tym artykule omówię przykładową zawartość Księgi Znaku.
Z czego powinna składać się Księga Znaku?
Okładki – która wyjaśnia cel dokumentu i zawiera logo.
Spisu treści – dołączenie spisu treści pomaga znaleźć wymagane informacje.
Sekcji Wersja Podstawowa Znaku – klienci często nie zdają sobie sprawy z tego, że wszystkie elementy logo stanowią całość i nie należy nimi manipulować. Wstęp powinien potwierdzać dokładnie elementy logo oraz wyjaśniać, że jeśli w logo używana jest typografia, font nie powinien być zastępowany innym fontem.
Sekcji Minimalny rozmiar – jeśli logo zostanie za bardzo zmniejszone, nie będzie rozpoznawalne. Logo, którego nie można rozpoznać, traci sens. Minimalny rozmiar jest inny dla każdego logo. Jeśli logo wykorzystuje tylko prostą ikonę, minimalny rozmiar może być mniejszy niż w przypadku skomplikowanego znaku graficznego.
Sekcji Światło czyli odstęp. Należy określić minimalny odstęp, aby logo miało swobodę i było łatwe do rozpoznania gdziekolwiek się pojawi. Wielkość odstępu powinna być proporcjonalna do rozmiaru logo przy jego skalowaniu. Podanie wymiarów może być trudne, dlatego minimalny odstęp często mierzony jest w odniesieniu do któregoś z elementów logo.
Sekcji Tła – konieczne może być powielanie logo na różnych rodzajach tła, dlatego księga znaku powinna określić zasady:
– czy kolor tła jest częścią głównego logo?
– jakie istnieją opcje jednolitych kolorów?
– czy jako tło można użyć fotografii?
Sekcja Kolor – istnieją różne sposoby prezentowania koloru, we wcześniejszym artykule wyjaśniłem to dokładnej RBG, CMYK co to za różnica? Dlatego w zasadach używania logo powinny podane być przynajmniej wartości :
– RGB do zastosowania na ekranie, składające się z wartości czerwonej, zielonej i niebieskiej
– CMYK do druku, składające się z cyjanu, magenty, żółci i czerni.
Sekcja Niepoprawne stosowanie – istnieją poprawne i niepoprawne sposoby stosowania logo. Księga znaku powinna jasno wyrazić, co można, a czego nie należy robić w szczególności uwzględniając przykłady niepoprawnego zastosowania skali i perspektywy, koloru oraz ułożenia.
Mam nadzieję, że zawarte w powyższym artykule informacje na temat Księgi Znaku będą dla Ciebie pomocne. Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się na temat logo, to przeczytaj także inne wpisy na moim blogu:
Czy Twoja firma potrzebuje logo?