Dlaczego logo musi być w wektorach?

Twoje logo wygląda świetnie na ekranie. Jeśli znak graficzny nie jest przygotowany w odpowiednim formacie, to prędzej czy później źle przygotowany plik może przysporzyć Tobie wiele problemów w druku.

Załóżmy, że jesteś dietetykiem i masz swoją własną stronę www. Twoje logo dobrze prezentuje się na stronie internetowej. Postanowiłeś, że potrzebujesz wizytówek, ulotek czy może gadżetów z własnym logo. To, że Twoje logo nieźle wygląda na ekranie wcale nie oznacza, że tak samo będzie wyglądało na wydruku. Wykorzystywanie logo w formacie grafiki rastrowej (jpg, tiff lub png) może spowodować wiele kłopotów przy druku.

To co dobre do Internetu, nie nadaje się do druku

Formaty plików graficznych logo można podzielić na dwie grupy: związane z grafiką rastrową oraz związane z grafiką wektorową. Ogólnie logo w wersji rastrowej wykorzystujemy do wyświetlania na ekranie. Z kolei znak graficzny w wersji wektorowej przeznaczony jest do druku.

Standardowo logo projektuje się przy użyciu programów do grafiki wektorowej, takich jak Adobe Illustrator, Corel Draw czy Affinity Designer. Grafika wektorowa składa się z precyzyjnych punktów. Obiekty wektorowe można dowolnie powiększać czy pomniejszać, w każdym momencie program wyrysuje je z taką samą precyzją, niezależnie od rozmiarów.

Tymczasem grafika rastrowa, inaczej nazywana bitmapowa, tworzona jest w takich programach jak Adobe Photoshop czy Affinity Photo. W tego rodzaju grafice obraz zbudowany jest z konkretnej liczby pikseli. W związku z tym powiększenie obrazu, inaczej zwiększenie liczby pikseli spowoduje spadek jakości obrazu – rozmycie, poszarpanie krawędzi obrazu. Skutkiem tego pliki rastrowe uważa się za nieskalowane.


W grafice rastrowej obraz zbudowany jest z konkretnej liczby pikseli

Grafika wektorowa składa się z precyzyjnych punktów

Jeżeli chcesz przeczytać więcej na temat różnych formatów plików logo to przeczytaj mój wcześniejszy wpis Co musisz wiedzieć o plikach z Twoim logo. 

Przede wszystkim zaznaczmy, możesz stworzyć logo w programie do grafiki rastrowej. Jednak nigdy nie będziesz miał pewności, w jak dużym rozmiarze logo będziesz potrzebował – na wizytówkę, ulotkę czy może na billboard. Musisz mieć na uwadze, że kiedy powiększysz logo w formacie rastrowym, to w pewnym momencie grafika starci na jakość i nie będzie nadawała się do dalszego użytku.

Przykład jak logo w formacie rastrowym może ograniczać powiększanie

Utrata jakość przy pomniejszaniu i powiększaniu logo w formacie rastrowym, to nie jedyny problem przy jego drukowaniu

Wróćmy do naszego przytoczonego przykładu. Zleciłeś do druku swoje wizytówki. Chciałbyś nadać im bardziej atrakcyjny wygląd. Pragniesz, aby logo było bardziej wyeksponowane. Twoje logo na wydruku powinno delikatnie połyskiwać się.  

Jedną z metod uszlachetniającą druku, którą można zastosować do wyróżnienia logo na wydruku jest lakier wybiórczy. Pod lakier wybiórczy trzeba przygotować odpowiednią maskę.

Nie wnikając w techniczne szczegóły maska musi dokładnie odpowiadać wielkością elementowi, który ma zostać polakierowany. Ponadto maska na lakier wybiórczy musi składać się z jednego 100 procentowego koloru.

Z całą pewnością grafika wektorowa ułatwia późniejszą edycję logo w dalszych etapach usług uszlachetniających wydruk. Przygotowanie maski z pliku wektorowego nie sprawia większego problemu.

Logo do druku
Maska na lakier wybiórczy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.