Co musisz wiedzieć o plikach z Twoim logo

Być może spotkasz się z tym, że niektórzy graficy zażądają dodatkowej opłaty za dostarczenie edytowalnych plików wektorowych logo. Z kolei inni w ogóle odmówią wysyłania pliku wektorowego z obawy, że wprowadzisz do niego swoje zmiany. Jaki jest sens tworzenia logo z użyciem grafiki wektorowej, jeśli nie pozwoli się klientowi z niego korzystać? Jeżeli będziesz chciał wykorzystać swoje logo np. do nadruku na kubek, to drukarnia poprosi Cię o plik w formacie wektorowym. Dlatego musisz żądać ten typ pliku od grafika.

Co musisz wiedzieć o plikach z Twoim logo

Formaty plików z Twoim logo, które otrzymasz od grafika przeważnie zależą od wstępnych ustaleń. Ogólnie pliki możemy podzielić na dwa foldery: do wydruku oraz na ekran.

Do Druku

Do uzyskania najlepszego wydruku pliki muszą mieć większą rozdzielczość niż te przeznaczone na ekran – przynajmniej 300 dpi. Jednak kiedy mamy do czynienia z grafiką wektorową – optymalnym formatem do tworzenia logo – określanie rozdzielczości nie jest potrzebne, ponieważ grafiki te można dowolnie skalować z pliku.

Jeżeli chodzi o wydruk to w grę wchodzą następujące formaty:

EPS – to powszechnie używany format do wydruku. Plik EPS można eksportować do innych rozszerzeń plików.

Ai lub CDR – Ai to format Adobe Illustratora, a CDR to format CorelDRAW. Przeważnie CorelDraw jest w stanie otwierać i edytować pliki Adobe Illustratora, ale niestety Illustrator nie zawsze radzi sobie z plikami CorelDRAW. Zaletą CorelDRAW jest możliwość eksportowania zarówno w formacie Ai, jak i CDR.

PDF –  to standardowy format pliku służący do udostępniania dokumentów, dlatego najprawdopodobniej najczęściej otrzymasz ten typ pliku. W plikach PDF można umieścić obrazy wektorowe, które w razie potrzeby można wyeksportować. Możesz otrzymać także wersje PDF do wydruku i do wyświetlania na ekranie, ponieważ pliki PDF poza grafiką wektorową mogą zawierać też obrazy rastrowe.

Większość programów do grafiki wektorowej jest w stanie otworzyć edytowalne pliki EPS, ale dobrze jest mieć dostępne pliki AI lub CDR w razie gdyby EPS nie był kompatybilny z oprogramowanie. Z pliku AI lub CDR można eksportować plik EPS.

Na ekran

Pliki przeznaczone do wyświetlania na ekran powinny być zapisane z rozdzielczością 72 dpi. Wymiary pliku zależą od wielkości ekranu i zamierzonego zastosowania. Najlepiej poproś grafika, aby dostarczył pliki przeznaczone na ekran w różnych rozmiarach, abyś nie musiał zmieniać proporcji, próbując je przeskalować.

W przypadku plików do użytku na ekranie mamy następujące rozdaje:

PNG oferują możliwość eksportowania z różnymi poziomami przeźroczystości, co może być przydatne, jeśli chcesz swoje logo opublikować w Internecie.

GIF obsługują do 256 kolorów wybranych w skali RGB. Warto wspomnieć, jeśli pliki GIF nie są używane ostrożnie, mogą utracić jakość.

JPEG to jeden z najpopularniejszych plików przeznaczony do prezentacji na ekranie. Pliki JPEG można kompresować dane bez znacznej utraty jakości.

Czasami możesz spotkać się z innymi formatami plików wymienionymi powyżej:

PSD – to format Photoshopa. Być może liczysz na to, że będziesz mógł eksperymentować z kolorami i zniszczyć całą pracę grafika, który przygotował dla Ciebie logo. Plik PSD nie jest potrzebny, ponieważ Photoshop nie jest odpowiednim programem do edycji logo. To program to grafiki rastrowej. Jeśli potrzebujesz innego koloru lub wariantu, to poproś o przygotowanie grafika.

TIFF jest wspierany przez wiele programów. Podobnie jak PSD nie jest to format do edycji logo, dlatego też nie jest potrzebny.

BMP bitmapa to format grafiki rastrowej używany w pakietach Microsoftu. Pliki BMP są dobre do tworzenia materiałów takich jak papier firmowy w programie Word, ale źle się drukują. Należy ich w miarę możliwości unikać.

PPT to format grafiki rastrowej używany także w pakietach Microsoftu. Zawsze możesz zaimportować plik JPEG do prezentacji PowerPionta. Możesz także poprosić o plik PPT ze slajdem zawierającym Twoje logo.

Proszę przesłać mi czcionkę użytą w logo

Niewykluczone, że będziesz chciał, aby przesłać Tobie czcionkę użytą w logo. Być może wydaje się, że oczywistym rozwiązaniem jest przekazanie fontu. Jednak może nie wiesz, że do wykorzystania fontu należy mieć licencję. Nawet jeśli grafik kupił font i ma licencje na jego wykorzystanie, to licencja może obejmować tylko jednego użytkownika. Możesz poprosić grafika, aby sprawdził zasady użytkowania konkretnego fontu. Jeżeli będzie potrzebna jeszcze jedna licencja, to grafik może zakupić licencję w Twoim imieniu i dodać koszty do rachunku lub powiedzieć Ci, gdzie sam możesz ją zakupić.

Na koniec, tak na marginesie drobnym druczkiem. To, że otrzymasz plik wektorowy do edycji nie oznacza, że możesz dowolnie zmieniać swoje logo. Jeżeli chcesz wiedzieć dlaczego nie należy dowolnie edytować logo, przeczytaj moje wcześniejsze wpisy Księga Znaku czyli instrukcja obsługi logo oraz  Zasady używania logo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.