Nie ma fantastycznej metody podczas szkicowania. Nie istnieje także zaczarowany ołówek, magiczny papier czy cudowny tablet graficzny, który przekształci szkic każdego grafika w zachwycające dzieło sztuki.
Co prawda, niektórym dobrym projektantom wystarczy kilka kresek, jako punkt wyjścia, aby przenieść pomysł na projekt graficzny. Niestety ja do niech nie należę. Przeważnie moje szkice przechodzą długą drogę, zanim przekształcę i udoskonalę rysunki w gotowy projekt logo.
Dlaczego tradycyjne szkicowanie w czasach pikseli jest ważne?
Każdy z nas posiada lepsze lub gorsze umiejętności plastyczne. Ze szkicowaniem, rysowaniem, jest tak jak z jazdą samochodem – wymaga dużo praktyki. Gdy codziennie ćwiczysz kreskę rysując tradycyjnie ołówkiem, to po pewnym czasie zauważysz, że Twoje końcowe projekty graficzne na ekranie zaczynają wyglądać lepiej. Dlaczego?
Większość najlepszych projektantów rozpoczyna pracę nad projektem logo czy wektorową ilustracją od tradycyjnego rysunku ołówkiem na kartce papieru. Następnie dopracowują swoje wstępne szkice, jeśli uznają że dany pomysł jest warty rozwinięcia.
Jakość wstępnych szkiców nie ma większego znaczenia
Tak naprawdę jakość tych początkowych szkiców nie ma większego znaczenia. Wstępne szkice nie są dopracowanymi rysunkami. Szkice pozwalają na szybko przedstawić pomysły, aby później móc dalej je rozwijać. Nie ważne, czy wstępne kreski będą krzywe, koślawe czy brzydkie. Ważne, aby przybliżały zawarty pomysł, nad którym się pracuje.
Jeżeli interesuje Cię temat wstępnych szkiców, to przeczytaj moje wcześniejsze wpisy Wstępny szkic przed projektowaniem oraz Po co rysować? W przypadku kiedy chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat tworzenia dobrego logo, to zamieszczam także link do ciekawego wpisu Tworzenie logo firmy
Ile ma powstać wstępnych szkiców?
Nie ma żadnej reguły mówiącej, ile wstępnych szkiców musi grafik stworzyć, zanim znajdzie dobre rozwiązanie. Szkicowanie to ważny etap procesu kreatywnego. Rysowanie pozwala na przedstawienie dużej liczby pomysłów w krótkim czasie. Ponadto szkicowanie umożliwia odrzucenie takich pomysłów, które się nie sprawdzą i których nie warto dalej rozwijać.
Szkice gotowe, co dalej?
Kiedy wstępne szkice są gotowe, można dokładnie zobaczyć, jakie pomysły są do dyspozycji. Przeważnie większość wstępnych szkiców nie jest warta dalszego rozwijania. Być może uda się znaleźć przynajmniej kilka rysunków do dalszej pracy. Jeśli nie znajdziemy nic godnego uwagi, to najlepiej zacząć szkicowanie pomysłów od początku.
Gdy mamy już wybrane szkice do dalszej pracy, to warto skonsultować początkowe pomysły z klientem zamiast prezentować je dopiero po ukończeniu pracy. Takie rozwiązanie może zaoszczędzić wiele pracy na rozwijanie i udoskonalanie pomysłu, który następnie zostanie odrzucony.
Informacje zwrotne do klienta, co dalej?
Po prezentacji grafik czeka na informacje zwrotne – negatywne lub pozywane. W przypadku krytyki wstępnych szkiców nie należy akceptować krótkiej odpowiedzi – ten szkic mi się nie podoba. Należy dołożyć starań, aby skłonić klienta do wyjaśnień, co dokładnie mu się nie podoba we wstępnych szkicach, co można jeszcze zmienić, poprawić. Eksperymentowanie z różnymi pomysłami również może przynieść wiele korzyści. Pomoże to w znalezieniu pomysłu z którego klient będzie zadowolony.
Doskonalenie szkiców
Kiedy wstępny szkic jest już gotowy, to wtedy grafik staje się niewolnikiem monitora i zasiada przed komputerem. Dopiero teraz poświęca czas na przeniesienie rysunku na ekran przy pomocy ulubionych programów graficznych. W moim przypadku lubię pracować z tabletem graficznym, dzięki któremu doskonalenie szkiców przed komputerem jest dużo szybsze i wygodniejsze.
Ciekawy wpis. Podoba mi się, że piszesz w taki luźny sposób.