Logo może przyjmować wiele różnorodnych form, od obrazów przez słowa aż po symbole. Jakie jest lepsze: logo z obrazami czy składające się z samych liter? Oczywiście każdy z tych rodzajów ma swoje wady i zalety. Przyjrzyjmy się głównym typom logo oraz spróbujmy opisać do czego najlepiej się nadają.
Znaki graficzne
Znaki graficzne to obrazy od prostego rysunku po szczegółową ilustrację. Pozwalają na nawiązanie kontaktu z odbiorcami przez obrazy, które ci już znają. Zwykle nie musi towarzyszyć im żadne wyjaśnienie, niezależnie od języka czy kultury.
Wadą znaków graficznych jest, to że często wymagają one obecności tekstu, aby wyrazić swój przekaz. Mimo to wiele dużych marek porzuciło litery w swoich logo. Pozwala to uprościć projekt i sprawia, że taki projekt łatwiej zapada w pamięć.
Przykładem logo opartym na znaku graficznym jest logo Apple. To prosty wizerunek jabłka ze śladem ugryzienia z boku, który odróżnia je od pomidora. Jabłko stanowi odniesienie do przełomowego odkrycia prawa grawitacji przez Newtona.
Znaki abstrakcyjne i symboliczne
Znaki abstrakcyjne i symboliczne składają się z niedosłownego odtworzenia pomysłu, idei. Ze względu na swoją nieokreśloność często opierają się na różnorodnych kształtach czy figurach. Znaki abstrakcyjne oferują swobodne możliwości dla kreatywności. Z drugiej strony mogą mniej skutecznie nawiązywać kontakt z odbiorcami, ponieważ stosowane na nich obrazy nie są od razu rozpoznawalne. Ponadto ciężko jest znaleźć unikatowe, sprawdzające się rozwiązanie.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnym tego typu logo jest Nike z “fajką”. Nazwa Nike została zaczerpnięta od skrzydlatej bogini greckiej mitologii. Prosta “fajka” jest symbolem skrzydła bogini, która patronuje zwycięstwu.
Emblematy
Emblematy to połączenie nazwy np. firmy, organizacji, osoby z otaczającym je kształtem. Emblematy mogą być po prostu obudową obejmującą wystylizowane litery. Są bardzo często używane przez drużyny sportowe i prestiżowe organizacje. Emblematy pomagają nawiązać bardziej osobisty związek z marką, szczególnie gdy reprezentują drużyny lub kluby. Z drugiej strony, jeśli są wyjątkowo złożone, mogą nie nadawać się do zastosowania na małe powierzchnie. Szczegółowy emblemat o wielkości dwóch, trzech centymetrów może stać się nieczytelny.
Emblematy dobrze sprawdzają się także na opakowaniach produktu. Jednym ze znanych przykładów tego typu jest logo Lyle’s Golden Syrup. Godło to jest jedną z najstarszych marek w Wielkiej Brytanii. Pojawiło się na rynku w 1904 r. i od tamtego czasu logo zmieniło się tylko nieznacznie, co pozwoliło nadać marce bardzo szacowny wizerunek.
Postacie
Postacie częściej spotyka się w logo instytucji i klubów. Przedsiębiorstwa zawierające w swoim logo postać zazwyczaj postrzegane są jako bardziej zabawne. Jeżeli postać jest w stylu kreskówkowym, to może wywoływać skojarzenia humorystyczne i przypominać nam o dzieciństwie. Takie logo może stać się oficjalną maskotką firmy. Z drugiej strony mogą tworzyć dziecinny wizerunek marki i w niektórych sytuacjach być nieodpowiednie.
Jako przykład tego typu logo jest gra planszowa Monopoly, która wykorzystuje postać Mr. Monopoly jako część swojego logo.
Typografia
Słowa i litery mogą wyrazić przesłanie i okazać styl równie dobrze jak obrazy. Bardzo dużo projektów logo wykorzystuje głownie samą typografie. We współczesnych projektach logo, typografie można wykorzystywać na wiele sposobów.
Logotyp
Logotyp to logo zawierające nazwę marki w wersji czysto tekstowej. Tekst może opierać się na istniejącym foncie, który został zmodyfikowany, lub na foncie stworzonym od samego początku. Logotyp zwiększa szanse na to, że logo będzie oryginalne, ponieważ skupia się na nazwie marki. Jego wadą jest to, że jeśli jest zbyt proste, może być słabo rozpoznawalne.
Jedna z najstarszych i najsłynniejszych marek jest Coca-Cola. Logotyp ten wykorzystuje stylowy napis, który dodaje charakter i wciąż wyróżnia się po stu latach od jego wprowadzenia.
Glify
Logo korzystające z pojedynczej litery lub cyfry można nazwać glifem. Zazwyczaj wykorzystywana jest pierwsza litera nazwy marki. Pojedyncze glify mogą przyjmować prostą lub bardziej złożona formę. Większość glifów sprawdza się bardzo dobrze nawet w małych rozmiarach. Jako, że są proste, łatwo zapadają w pamięć. Dla grafików glify mogą stanowić poważne wyzwanie, ponieważ trudno jest znaleźć z ich użyciem unikatowe rozwiązanie.
Jako przykład nie posłuży nam logo Hondy. Zawiera ono inicjał H napisany charakterystycznym stylem. Symbol tworzony przez pojedynczy glif sprawia, że jest to dobry wybór dla producentów samochodów, można go umieścić na masce samochodu, ale także na mniejszych obszarach takich jak kierownica czy przyciski na desce rozdzielczej.
Monogramy
Monogramy to połączenie dwóch lub więcej znaków typograficznych w logo. Zazwyczaj tworzony jest z inicjałów firmy, organizacji czy osoby. Znaki te muszą na siebie nachodzić lub być w inny sposób połączone, aby logo można było uznać za monogram. Jeśli litery są umieszczone obok siebie to stanowią inicjał.
Monogramy mogą nadać szlachetny wygląd i prestiż, ponieważ były one używane do setek lat – np. na monetach pomagały określić, w jakim mieście zostały wybite. Monogramy bardzo dobrze sprawdzają się w różnych rozmiarach, co pozwala na większą wszechstronność. Jako że są takie proste, stworzenie z ich użyciem unikatowego projektu może stanowić znaczące wyzwanie dla grafika.
Przykładem wykorzystującym w swoim logo monogram jest paryski dom mody Chanel. Chociaż nazwa marki zawiera tylko jedno słowo, znak składa się z dwóch inicjałów, z jednym odwróconym C.
Podsumowując możemy powiedzieć, że dobre logo powinno:
– być proste, nie skomplikowane,
– trafnie odzwierciedlać profilu działalności firmy,
– czerpać z tradycji,
– wyjątkowe,
– zapadać w pamięć,
– nadawać się do zastosowania w różnych rozmiarach bez utraty swojej szczegółowości.
Jakie są zalety logo opartego na obrazie:
– pozwala przekraczać granice i jest nie zależne od języka,
– lepiej nadaje się na niewielkie powierzchnie,
– zwiększa rozpoznawalność nazw marek, które z początku nie zapadają łatwo w pamięć.
Jakie są zalety logo opartego na typografii:
– dobrze sprawdza się dla nietypowych, unikatowych nazw marek,
– pomaga zmniejszyć dodatkowe koszty konieczne do tego, aby odbiorcy zrozumieli symbol,
– zazwyczaj wytrzymuje próbę czasu,
– jest w stanie umożliwić całkowite odróżnienie od konkurencji.
Literatura:
Gareth Hardy, Podręcznik projektantów logo. Smashing Magazine, Wydawnictwo Helion 2012
Ciekawy artykuł. Ja niestety trafiam na firmę która “zrobiła” super logo a naprawdę kupione w jakimś banku zdjęć. Dowiedziałam się o tym dopiero jak zapłaciłam mnóstwo kasy i zadowolona pokazałam znajomym. Po dyskusji z agencją odzyskałam pieniądze. Usłyszałam że to standard i nikt już nie robi indywidualnych logo. Na szczęście znajomy grafik zrobił chociaż musiałam go przeprosić że pierwotnie wybrałam agencję od kolegi który zajmuje się tym hobbystycznie.