Czasem otrzymuje na pocztę wiadomość, abym wziął udział w konkursie na zaprojektowanie logo lub innego projektu graficznego i spróbował w ten sposób zarobić parę groszy. Czy ogłoszenie takiego konkursu to dobre rozwiązanie zarówno dla klienta jak i grafika?
Z punktu widzenia klienta
Mogłoby się wydawać, że organizacja konkursu na projekt, z punktu widzenia klienta to bardzo dobre rozwiązanie. Jako klient otrzymasz bardzo dużo projektów i to w bardzo krótkim czasie. Niestety przeważnie efektem takiego konkursu jest zbiór przygotowanych w pośpiechu projektów, które w bardzo niewielkim stopniu spełnią Twoje oczekiwania. Szanse na to, że w tej mozaice projektów znajdziesz coś co przypadnie Tobie do gustu są raczej niewielkie.
Naprawdę lepiej skontaktować się z grafikiem. Takie rozwiązanie ma olbrzymią przewagę nad ogłoszeniem konkursu. Przez cały czas trwania projektu będziesz miał kontakt z projektantem. Możesz przekazać grafikowi swoje uwagi oraz sugestie, co ma bardzo duże znaczenie podczas przygotowania projektu.
Z punktu widzenia grafika
Z drugiej strony, z punktu widzenia grafika może się wydawać, że udział w takim konkursie, to dobry sposób na pracę przy projekcie graficznym z prawdziwego zdarzenia. Być może przez konkursy grafik wybije się w świecie projektowania graficznego i zbuduje swoje imponujące portfolio. Jednak udział w takim konkursie trudno uznać za dobrą metodę budowania swojego portfolio. Jest bardzo mało prawdopodobne, że grafik otrzyma jakąkolwiek informacje zwrotną na temat swojego projektu. Nie mówią już o konstruktywnych uwagach, które są bardzo ważnym aspektem relacji grafika z klientem.
Konkursy na projekty graficzne to praca w ciemno
Pod pojęciem konkursy na projekty graficzne można rozumieć oddawanie komuś swojej pracy w zamian za nikłą nadzieje na wynagrodzenie. Biorąc udział w konkursie, przeważnie grafik marnuje swój czas i wysiłek włożony na przygotowanie projektu.
Zamiast konkursów lepiej zaoferować swoją pracę dla dobra publicznego
Zamiast udziału w konkursie, lepszym rozwiązaniem dla grafika jest skontaktowanie się organizacją typu non profit i zaproponowanie jej współpracy za darmo. Takie rozwiązanie jest o wiele lepsze od udziału w konkursie. Po pierwsze przez cały czas trwania projektu grafik będzie miał kontakt z klientem. Taki kontakt z klientem ma ogromne znaczenie z punktu zdobywania pewności siebie. Po drugie grafik będzie nawiązywał kontakty biznesowe co być może w przyszłości pomoże zdobyć mu klientów. Wreszcie po trzecie, grafik będzie miał większą szansę, że jego projekty zostaną rzeczywiste wykorzystane, a to ma duży atut z punktu widzenia funkcjonowania jego portfolio.