Wyobraź sobie, że jesteś mechanikiem i musisz naprawić klientowi jego samochód. Zanim zabierzesz się do pracy, nie spytasz klienta, co według niego powinieneś naprawić? Prawdopodobnie przeprowadzisz z nim dokładny wywiad dotyczący awarii. Jego odpowiedzi zadecydują o tym, na co w pierwszej kolejności zwrócisz uwagę przeglądając samochód. Natomiast opinia klienta na temat wymaganych napraw jest dla Ciebie zapewne mało istotna. Jeśli sam umiałby naprawić swój samochód, zapewne nie przyszedłby do Ciebie po poradę.
Powyższy przykład, to także typowy problem projektantów graficznych. Jak odgadnąć oczekiwania klienta? Jakiego projektu oczekuje od grafika klient?
Przede wszystkim, tak jak na wstępie, mechanik nie pyta co według klienta powinien naprawić, tak samo grafik na etapie poznawania oczekiwań klienta raczej nie powinien zadawać bezpośrednich pytań o wygląd projekt. Jak najbardziej, wstępne kwestie dotyczących projektu warto omówić już na początku, ale sam projekt powinien być dziełem grafika, wynikającym z jego wiedzy i umiejętności, a nie klienta. Jeżeli klient sam umiałby przygotować dla siebie projekt, przypuszczalnie nie przyszedłby do grafika po pomoc.
Zanim grafik rozpocznie prace nad projektem powinien zebrać podstawowe informacje:
– dowiedzieć się, ile się da, na temat firmy prowadzonej przez zamawiającego. Czym zajmuje się firma? Inny charakter będzie wymagał projekt ulotki dla salonu kosmetycznego a inny ulotki dla zakładu pogrzebowego.
– co jest do zaprojektowania – logo, wizytówka, ulotka kilku stronicowa, plakat czy może strona internetowa?
– kto będzie odbiorcą projektu? Czy projekt będzie skierowany do dzieci czy dla dojrzałych kobiet?
– jaki będzie charakter projektu – wesoły, poważny? Jakie emocje ma wywołać projekt?
– jak jest termin realizacji, na kiedy klient potrzebuje gotowy projekt?
Powyższe pytania są wstępem do dalszej, szczegółowej rozmowy, w wyniku której grafik powinien zebrać niezbędne informacje. Warto podkreślić, że to na projektancie spoczywa odpowiedzialność za udane przygotowanie projektu. To grafik powinien odkryć, na czym zależy klientowi i to przygotowany przez grafika projekt powinien być jego pomysłem na spełnienie założeń, celów oraz oczekiwań klienta.