Często w projektach początkujących grafików teksty oraz grafiki są porzucane. Nowicjusze wypełniają narożniki i zajmują wiele miejsca, nie pozostawiając pustej przestrzeni na stronie projektu. Oglądając taki projekt, można pomyśleć, że jego autor boi się wolnej przestrzeni. Gdy elementy projektu są rozrzucone po całej powierzchni projektu, wygląda on na niezorganizowany, a czytelność informacji jest ograniczona.
Zasada odległości mówi – elementy ze sobą powiązane należy grupować, umieszczając je blisko siebie w taki sposób, by były postrzegane jako jedna spójna całość, a nie jako wiele niezwiązanych ze sobą fragmentów.
Ważne aby informacje, które nie są ze sobą związane, nie znajdowały się blisko innych elementów, ponieważ odległość jest wizualną wskazówką na temat organizacji projektu i jego treści.
Zasadę odległości można przedstawić na bardzo prostym przykładzie. Przyjrzyj się przykładowej wizytówce. Ile oddzielonych elementów można rozróżnić na tak malej przestrzeni? Ile razy zatrzymujesz wzrok, aby na coś popatrzeć?
Czy zatrzymujesz wzrok pięć razy? Naturalnie, ponieważ na wizytówce znajduje się pięć oddzielnych elementów. Prawdopodobnie czytanie zaczynasz od środka, ponieważ tam znajduje się najwyraźniejszy element. Na który element następnie pada wzrok? Czy idzie od prawej do lewej? Czy wędruje dookoła, upewniając się że nie pominął żadnego tekstu? Czy czytelnik będzie miał pewność, że nić nie pominął? Czy inna osoba będzie czytać teksty w tej samej kolejności jak Ty?
Gdy kilka elementów znajduje się blisko siebie, bliskość elementów sugeruje ich związek
Grupując podobne elementy w jedną całość, uzyskujemy natychmiastową poprawę. Nasza prosta wizytówka stanie się bardziej zorganizowana. Nie jest to projekt, który powala na kolana, ale od razu rozpoznamy miejsce, od którego należy zacząć czytać napisy i gdzie znajduję się koniec tekstu. Pusta przestrzeń dookoła tekstu, stanie się również bardziej zorganizowana.
Warto zaznaczyć, że podstawowym celem zasady odległości to porządkowanie. Jeśli informacja jest zorganizowana, to jest bardziej prawdopodobne, że będzie przeczytana i zostanie zapamiętana. Dodatkowo dzięki organizacji wiadomość, uzyskamy lepiej rozmieszczoną pustą przestrzeń.
Podsumowując czego należy unikać:
Nie umieszczaj elementów w narożnikach i na środku projektu tylko dlatego, że jest tam pusto.
Unikaj zbyt wielu oddzielnych elementów na stronie projektu.
Unikaj pozostawiania równych odstępów pomiędzy elementami, jeżeli nie są częściami jednego większego zbioru.
Unikaj sytuacji zmuszających do zastanowienie się, którego fragmentu treść dotyczy nagłówek, podtytuł, podpis, grafika i tak dalej. Twórz relacje pomiędzy bliskimi sobie elementami.
Nie twórz relacji z elementami, które nie są ze sobą powiązane. Jeśli tak jest, odsuń takie elementy od siebie.