Zastanawiasz się, ile osób odwiedza Twoją stronę internetową? Jak liczyć odwiedziny na własnej witrynie? Jeśli ta sama osoba wchodzi na Twoją stronę pięć razy dziennie, to czy powinieneś ją liczyć, jako jednego czy może pięciu gości? Jeśli możesz zdobyć informacje o liczbie odwiedzin, to o czym jeszcze możesz się dowiedzieć i co można zrobić z takimi informacjami?
Takie informacje nazywa się danymi analitycznymi. Za ich pomocą możesz zorientować się, jak wygląda korzystanie z Twojej witryn. Dzięki takim informacjom możesz wprowadzać zmiany i podejmować odpowiednie czynności, które usprawnią Twoją witrynę.
Większość serwerów domyślnie automatycznie rejestruje i przechowuje pewne ilościdanych. Serwer przechwytuje dane związane z każdym gościem. To nie tylko informacje o liczbie odwiedzin, ale także o liczebności unikalnych użytkowników, o tym, skąd goście weszli na stronę, a także z jakich przeglądareki systemów operacyjnych korzystają.
Chociaż większość serwerów rejestruje dane analityczne, to może nie masz dostępu do swojego serwera. Spytaj swojego dostawcę, czy możesz uzyskać dostęp do danych analitycznych. Jeśli nie jest to możliwe, możesz skorzystać z darmowej usługi w rodzaju Google Analytics.
Google Analytics to program, który ułatwia przeglądanie danych o witrynie i pozwala na śledzenie tych danych. Wystarczy zarejestrować na nim swoją witrynę, dodać odrobinę kodu do strony, a następnie wejść na Google Analytics, by sprawdzić, kto oglądał Twoje strony. Google Analytics zapewnia niemal wszystko, co chcesz wiedzieć o użytkownikach Twojej witryny. Oto kilka przykładów: liczba wizyt, liczba odsłon, liczba odsłon na wizytę, średni czas spędzony na stronie, odsetek nowych użytkowników. Google Analytics oferuje również statystyki źródeł ruchu i treści.
Jeśli nie masz jeszcze konta Google wejdź na www.google.com/analytics/ i zarejestruj się w prawym górnym rogu. Jeśli masz konto Google, zaloguj się i postępuj zgodnie z instrukcjami. Po utworzeniu nowego konta, wybraniu witryny, z którą chcesz używać Google Analytisc, otrzymasz identyfikator śledzenia. Identyfikator śledzenia jest kodem, który musisz wkleić na każdej stronie, którą chcesz śledzić. Po zamieszczeniu kodu na witrynie wróć na stronę analizy danych. Na stronie z raportami widać teraz śledzoną witrynę oraz status zbierania danych.
Po zamieszczeniu witryny w Google Analytics musisz trochę poczekać, aż dane zostaną zebrane. Dane o Twojej witrynie dotrą po kilku godzinach.
Aby przejrzeć raport Google Analytics zaloguj się na Google Analytics i na liście kont wybierz witrynę, którą chcesz obejrzeć. To dopiero początek pracy z Google Analytics. Rozejrzyj się i zapoznaj z dostępnymi rodzajami statystyk.
Dane przedstawione w Google Analytics wyznaczają standardy w branży reklamowej
Na podstawie uzyskanych danych analitycznych możesz podjąć decyzję co do zmian na swojej witrynie. Jeśli na przykład jedna z Twoich stron cieszy się dużym ruchem, to powinieneś wysunąć ją w strukturze na pierwszy plan. Ponadto, jeśli odwiedzający nie korzystają z innych części witryny, możesz się zdecydować na wprowadzenie ogólnych zmian w treści. Po wprowadzeniu takich zmian śledź dane analityczne, żeby się upewnić, czy odniosły zamierzony efekt.