Załóżmy, że prowadzisz firmę specjalizującą się w produkcji wyrobów ciastkarskich. Proces założenia strony internetowej można porównać do torta. Tak jak tort składa się z warstw, tak samo, aby Twoja firma mogła zacząć oficjalnie funkcjonować w sieci, potrzebujesz trzech warstw: hostingu, domeny oraz projektu i uruchomienia strony internetowej.
Domena internetowa to unikalna nazwa, pod którą Twoja strona będzie występowała w internecie. Nazwą domenową tej strony jest ddgrafik.pl
Konto hostingowe – miejsce na serwerze www potrzebne do umieszczenia wszystkich plików Twojej strony internetowej niezbędnych do poprawnego jej wyświetlania
Projekt strony www – element konstrukcji graficznej, w którym ustala się wygląd (kolorystykę, grafiki, zdjęcia, logo, fonty) oraz rozmieszczenie elementów na stronie
Wróćmy do naszego przykładu. W Twoim przypadku idealną domeną internetową byłaby cukiernia.pl. Gdyby okazało się, że Twoja wymarzona domena jest zajęta (a z pewnością tak jest), musisz znaleźć domenę wolną, która będzie jednocześnie łatwa do zapamiętania i jak najkrótsza. Weź na przykład pod uwagę, że jeśli zarejestrujesz domenę cukiernia-ciastkarnia.pl, przez wiele następnych lat będziesz musiał powtarzać wszystkim zainteresowanym, że Twój adres internetowy to „cukiernia myślnik ciastkarnia kropka pl”. W razie problemów ze znalezieniem wolnej domeny możesz spróbować na przykład wersji mojacukiernia.pl, ponieważ to bardziej osobisty adres, a przez to lepiej zapadający w pamięć. Nawet gdy wszystkie interesujące Cię domeny są zajęte, firma rejestrująca prawdopodobnie zaproponuje Ci tę samą domenę z innym rozszerzeniem (.org, .net, .com.pl). Może również zaproponować Ci alternatywne, podobne domeny internetowe.
Rejestracja domeny i zakupienie konta hostingowego są bardzo proste — wystarczy wejść na odpowiednią stronę internetową i wpisać interesującą Cię domenę internetową w okno wyszukiwania. Jeszcze kilka kliknięć i będziesz właścicielem nowej strony w sieci.
Tak przy okazji, dostawców hostingu na naszym rynku jest zatrzęsienie. Większość parametrów przy opisach hostingów zapewne nic nie mówi Tobie, jak i mi. Dzisiejszy wpis nie jest o parametrach. Zwróć uwagę na: ile GB ma serwer? oraz jaka jest jego cena za pierwszy i za kolejny rok użytkowania. Wielu dostawców hostingu oferuje promocyjne ceny za konta z pojemnym serwerem przez pierwszy rok, po to, aby potem podnieść cenę kilkunastokrotnie. Warto dowiedzieć się, ile zapłacisz za hosting w drugim roku. Nie planujesz hostingu tylko na pierwszy rok, Twoja firma ma działać przez wiele lat. Po roku oczywiście zapłacisz już wyższą cenę, ponieważ nie będziesz chciał przenosić całej strony. Co do pojemności serwera większość stron firmowych nie potrzebuje pojemnego serwera, powinno wystarczyć 5 GB.
Skoro masz już domenę i hosting, musisz zbudować stronę internetową. Zacznijmy od samego projektu strony oraz logo. Jeśli starasz się oszczędzać, szukaj raczej grafików freelancerów niż znanych firm. Freelancerzy nie ponoszą jeszcze wysokich kosztów stałych działalności. Poza tym znacznie niżej wycenia swój czas, a ponadto pomogą wybrać dostawcę hostingu, zarejestrować domenę internetową.
Kolejnym elementem Twojej strony jest tekst. W tym przypadku nie polecam zlecania pisania tego tekstu komuś innemu. Lepiej zrobić to samemu. Dzięki temu lepiej zdefiniujesz swoją działalność i sformułujesz pierwszą wersję przesłania marki. Czy Cukiernia to na przykład „Najwyższa sieć miłośników dobrego ciastka”, czy może raczej „Miejsce dla tych, którzy lubią dobre ciastko”? Gdy skończysz już pisać tekst na stronę, będziesz miał szczegółową wizję swojej marki.