Logo to nie tylko symbol graficzny. To ikona marki, która buduje jej tożsamość i rozpoznawalność. Dobrze zaprojektowane logo zapada w pamięć. Budzi pozytywne skojarzenia i wyróżnia firmę na tle konkurencji. Ale jak powstaje logo? Jakie etapy obejmuje ten proces? W dzisiejszym wpisie opowiem o moim procesie projektowania logo.
Poznaj potrzeby klienta
Pierwszym krokiem jest dokładne zrozumienie potrzeb i celów klienta. Jako grafik muszę się dowiedzieć się m.in.:
Jaka jest branża i specyfika firmy?
Kim są klienci i do kogo kierowana jest marka?
Jakie są wartości i misja firmy?
Jakie są preferencje klienta co do stylu i kolorystyki?
Jakie są oczekiwania klienta dotyczące zastosowania logo (np. na stronach internetowych, materiałach drukowanych?
W moim przypadku zbieranie powyższych informacji odbywa się zazwyczaj poprzez ankietę.
Analiza konkurencji
Ważnym elementem procesu projektowania jest również analiza konkurencji firmy mojego klienta. To pozwala na identyfikację trendów i schematów w danej branży, a także na uniknięcie powielania istniejących rozwiązań.
Burza mózgów i generowanie pomysłów
Na tym etapie przygotowuje jak najwięcej pomysłów na logo. Tworzę wstępne szkice na kartce, a także za pomocą narzędzi cyfrowych. Ważne jest, aby pomysły były oryginalne, kreatywne i spójne z wizerunkiem marki.
Dopracowanie szkiców
Po dopracowaniu szkiców i dodaniu szczegółów, skanuje je. Jestem przyzwyczajony do rysowania na tablecie, dlatego moje wstępne szkice nie muszą być dopracowane, abym mógł przygotować gotowy plik wektorowy.
Jeżeli interesuje Cię temat wstępnych szkiców, to przeczytaj mój wcześniejszy wpis Szkicowanie pomysłów – jak powstaje logo.
Praca z wektorami
Jest to moment, kiedy mogę zobaczyć czy moje pomysły nabierają życia. W programie ilustrator odrysowuje szkic. Kiedy obrys jest gotowy, przeważnie zauważam w nim niedoskonałości. Moim celem jest sprawienie, aby obrys wyglądał jak grafika cyfrowa, a nie coś narysowanego ręcznie – chyba że taki ma być styl grafiki.
Praca na czarno i biało
Gdy już mam gotowe obrysy w programie graficznym, przychodzi czas na poddanie grafiki analizie. Praca w czerni pomaga się skupić na kształcie. Pozwala dostrzec niedoskonałości w logo. Przeprowadzam eksperymenty: usuwam pewne elementy, dodaje inne, zmieniam styl w którym narysowałem logo. Te eksperymenty pozwalają mi zaoszczędzić czas w kolejnych etapach pracy.
Jak dobrać typografię do logo
Dobrze dobrana czcionka w logo to klucz do sukcesu. To ona nadaje charakter całej kompozycji i sprawia, że logo jest spójne z wizerunkiem marki.
Aby dobrać odpowiednią czcionkę spośród dostępnych opcji, wracam do zebranych informacji w ankiecie wypełnianej przez klienta. Sprawdzam jaki jest charakter marki dla której przygotowuje logo.
Czy jest to marka tradycyjna czy nowoczesna? Profesjonalna czy zabawna? Czcionka powinna odzwierciedlać te cechy. Przy wyborze czcionki zawsze kiereje się zasadą – logo musi być czytelne, zarówno w dużym jak i małym rozmiarze. Unikam zbyt skomplikowanych czcionek, które mogą być trudne do odczytania.
Eksperymentowanie z układem logo
Układ logo to sposób rozmieszczenia jego elementów graficznych, takich jak symbol i tekst. Dobrze zaprojektowany układ sprawia, że logo jest estetyczne, czytelne i łatwe do zapamiętania.
Elementy logo powinny być rozmieszczone w sposób zrównoważony i proporcjonalny. Dlatego unikam tworzenia pustych przestrzeni lub przeładowania kompozycji. Zwracam uwagę na to, aby wszystkie elementy logo miały odpowiednią wielkość i wagę wizualną.
Nie boję się eksperymentować z różnymi układami logo. Próbuje różnych kombinacji elementów i sprawdzam, która z nich jest najbardziej efektowna.
Uzyskanie właściwej równowagi
Kolejnym etapem projektowania logo jest uzyskanie właściwej równowagi. Proporcje obu części logo – symbolu i tekstu – muszą dawać zrównoważony projekt. Żaden z elementów logo nie powinien przytłaczać drugiego.
Do udoskonalenia równowagi logo używam linii pomocniczych. Mogą one wyznaczać proporcje elementów logo, tworzyć siatki lub układy geometryczne. Użycie linii pomocniczych bardzo ułatwia stworzenie zrównoważonego i estetycznego układu.
Jak dobrać odpowiedni kolor logo
Kolor to jeden z najważniejszych elementów logo. Ma ogromny wpływ na jego odbiór i znaczenie, a także na budowanie wizerunku marki. Dlatego wybór odpowiedniej kolorystyki jest kluczowy dla sukcesu logo.
Zanim zacznę wybierać kolory, ważne jest, aby znać ich znaczenie. Każdy kolor ma swoje skojarzenia i emocje, które mogą wpływać na odbiór marki. Na przykład:
Czerwony: Kojarzy się z energią, pasją, miłością i niebezpieczeństwem.
Niebieski: Kojarzy się z zaufaniem, spokojem, stabilnością i bezpieczeństwem.
Żółty: Kojarzy się z optymizmem, radością, ciepłem i kreatywnością.
Zielony: Kojarzy się z naturą, zdrowiem, równowagą i harmonią.
Fioletowy: Kojarzy się z luksusem, kreatywnością, tajemnicą i mądrością.
Przy wyborze koloru, ponownie wracam do zebranych informacji dostarczonych przez klienta w ankiecie. Jaką osobowość ma marka? Czy jest ona poważna i profesjonalna, czy też zabawna i kreatywna? Wybór kolorów powinien odzwierciedlać osobowość marki.
Zwracam także uwagę na logo konkurentów. Sprawdzam, jakich kolorów używają. Pomoże mi to uniknąć powielania schematów i stworzyć logo, które będzie się wyróżniać.
Próbuje różne kombinacje kolorów. Sprawdzam, która z nich najlepiej pasuje do marki. Przeważnie używań specjalnych narzędzi online np. – Adobe Color, które pozwala mi na szybkie tworzenie i testowanie różnych wersji logo w różnych kolorach.
Wybrane kolory powinny być dobrze kontrastowe, aby logo było czytelne nawet w małym rozmiarze. Unikam używania zbyt wielu kolorów w jednym logo, ponieważ może to je utrudnić odbiór.
Prezentacja projektów klientowi
Kiedy mam już gotowe projekty, nadchodzi czas, kiedy przedstawiam klientowi kilka najlepszych koncepcji logo. Razem omawiamy wady i zalety każdego projektu i wybieramy ten, który najlepiej odpowiada jego oczekiwaniom.
Dopracowanie i finalizacja projektu
Gdy już klient wybrał koncepcje, projekt zostaje dopracowany w szczegółach. Dostosowuje kolorystykę, typografię i inne elementy logo do ostatecznego efektu.
Przekazanie plików i instrukcji
Na koniec klient otrzymuje pliki z logo w różnych formatach (np. Ai, PDF, EPS – pliki do druku, oraz PNG, SVG, JPG – pliki na ekran) oraz instrukcję dotyczącą prawidłowego stosowania logo.
W zależności od potrzeb klienta, w procesie projektowania logo przygotowuje również księgę identyfikacji wizualnej, która określa zasady stosowania logo i innych elementów graficznych marki.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat księgi znaku przeczytaj mój wcześniejszy wpis Księga Znaku czyli instrukcja obsługi logo.
Podsumowanie
Powstanie logo to wieloetapowy proces, który wymaga od grafika kreatywności, umiejętności analitycznych i znajomości zasad projektowania graficznego. Dobrze zaprojektowane logo to inwestycja, która może przynieść firmie wiele korzyści, m.in. zwiększenie rozpoznawalności marki, budowanie pozytywnego wizerunku i wzrost sprzedaży. Mam nadzieję, że ten wpis na blogu przybliżył Ci proces powstawania logo. Jeśli masz pytania lub chcesz dowiedzieć się więcej o projektowaniu logo, zapraszam do kontaktu.